TOPORTAL nr 20250118
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
POWRÓT
POWRÓT
Wtorek, 29-10-2024

Warszawa. Tramwajem do Wilanowa.

We wtorek, 28 października, we wczesnych godzinach porannych, do Miasteczka Wilanów dojechał pierwszy tramwaj z pasażerami. To najdłuższy - od kilku dekad - nowy odcinek warszawskiej sieci tramwajowej. Trasa łącząca Wilanów z centrum, Żoliborzem i Bielanami oraz Ochotą powstała także dzięki środkom z Unii Europejskiej.

Nowo uruchamiany odcinek trasy tramwajowej wzdłuż ulic Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej - od skrzyżowania ze Spacerową do Miasteczka Wilanów - liczy 6,5 km. Po drodze tramwaj zatrzymuje się na 12 nowych przystankach.

- Przyjechałem o godz. 7:00 rano do Wilanowa "szesnastką" - szybko i wygodnie - z przystanku przy ul. Goworka. Podobnie komfortowo i dwukrotnie szybciej niż autobusem dotrą od dziś tramwajami do centrum mieszkańcy Wilanowa - mówił podczas inauguracji trasy prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.

To najdłuższy odcinek tramwajowy uruchomiony w Warszawie od lat 50. XX w. i jeden z najdłuższych ciągów komunikacji szynowej oddawanych w ostatnich dekadach (centralny odcinek II linii metra miał ok. 6,5 km, a najstarszy odcinek linii M1 - ok. 11 km). To także jeden z najdłuższych odcinków tras tramwajowych w kraju.

- Ta trasa tramwajowa będzie jeszcze dłuższa, dlatego że w połowie przyszłego roku oddamy odnogę na Stegny. To pokazuje jak bardzo poważnie traktujemy komunikację miejską. I że mimo licznych przeciwności losu - pandemii, wojny za naszą wschodnią granicą i tego, jak traktowany był budżet miasta stołecznego Warszawy przez poprzedni rząd - jesteśmy w stanie realizować wielkie, ważne dla mieszkańców miasta inwestycje. Inni o wielkich projektach tylko opowiadają, my je realizujemy - dodał Rafał Trzaskowski.

Trasa z unijnym wsparciem


Podczas oficjalnego otwarcia nowego połączenia tramwajowego w stolicy prezydent Rafał Trzaskowski podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do wybudowania tej trasy. Wspomniał również o wsparciu finansowym z budżetu Unii Europejskiej.

- Szanowny Panie Prezydencie, po raz kolejny gratuluję. Jesteśmy bardzo dumni, że kolejna inwestycja finansowana ze środków unijnych została niemal w całości zrealizowana, a tramwaj od dzisiaj już jeździ. Ta inwestycja to przykład, jak bardzo dobrze stolica realizuje zadania z zakresu transportu publicznego. Gratuluję dzisiaj również mieszkańcom Wilanowa, którzy zyskali bardzo przyjazny, ekologiczny środek komunikacji - mówiła Katarzyna Zielińska-Heitkötter z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Inwestycja została współfinansowana ze środków POIiŚ (Nr POIS.06.01.00-00-0033/16 Tytuł: Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą Faza I). Całość dofinansowania dla projektu wyniosła 518,27 mln zł, w tym dla kontraktu D+E (budowa nowej trasy) - 169,4 mln zł.

- Unia Europejska to wielkie projekty, wielkie idee, ale też inwestycje służące na co dzień mieszkańcom miast. Takim projektem jest tramwaj do Wilanowa dofinansowany z funduszy europejskich. Komisja Europejska z niecierpliwością czeka na kolejne, które będzie mogła wesprzeć unijnymi środkami - dodał Przemysław Kalinka z przedstawicielstwa KE w Polsce.

W pół godziny do centrum


Z Wilanowa wyruszają dwie linie tramwajowe: 14 - prowadząca do Politechniki i na Ochotę oraz 16, która dowozi pasażerów na Marszałkowską, a dalej do ronda Radosława i pętli Piaski (połowa kursów na skróconej trasie do Muranowskiej). Tramwaje linii 14 odjeżdżają w godzinach szczytu co 8 minut, a linii 16 - co 4 min. W ciągu godziny przewidziano więc 22-23 odjazdy. W sumie na tory w Warszawie wyjeżdża teraz codziennie rekordowa liczba tramwajów: planowo 456 składów (do tej pory we wrześniu było 427 składów).

Docelowe czasy przejazdu zostaną wprowadzone po zakończeniu wszystkich prac w pasie drogowym. Dziś tramwaje poruszają się obok budowy. Na trasie do Wilanowa wciąż obowiązują czasowe organizacje ruchu, z tymczasowymi przejściami czy przejazdami przez torowisko. Po zakończeniu prac zostaną wprowadzone na skrzyżowaniach priorytety dla tramwajów, co znacząco skróci czas przejazdu.

- Ta inwestycja była niebywale skomplikowana - to nie tylko kilometry torów i sieci trakcyjnej, ale też gigantyczna przebudowa w środku miasta związana z budową ulic, chodników, ścieżek rowerowych. Zaangażowało się w nią setki niezwykle kompetentnych ludzi i dziś chciałbym im wszystkich bardzo podziękować - to oni najlepiej wiedzą, ile zarwanych nocy, ile stresu, ile serca trzeba oddać, żeby dziś świętować sukces - mówił Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

Kiedy na Stegny?


Poszczególne elementy trasy tramwajowej do Wilanowa oddawane są etapowo. We wrześniu 2023 r. tramwaje wróciły na Puławską, gdzie - na skrzyżowaniu z Goworka - powstały nowe rozjazdy. W maju 2024 r. tramwaje pojechały ulicami Goworka, Spacerową i Gagarina do krańca Sielce. Teraz przyszła pora na najdłuższy odcinek - do Miasteczka Wilanów. W połowie 2025 r. tramwaje dojadą ul. Św. Bonifacego do pętli Stegny. Zakończenie zasadniczych robót drogowych w ciągu Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej nastąpi w III/IV kwartale 2025 r.

- Transport publiczny jest dla nas bardzo ważny, ale myślę, że jest również wizytówką Warszawy. Ja dużo jeżdżę po Polsce i wszędzie słyszę, że tak jak dobrze jeździ się komunikacją miejską w Warszawie, tak nie jeździ się w żadnym innym polskim mieście. Przepraszam więc inne miasta, ale? bierzcie z nas przykład. Dlatego dziś dla nas jest wielki dzień, ale też zobowiązanie, żeby na tym nie poprzestawać. Mamy więc w planach tramwaj na Zieloną Białołękę. W projekcie są też kolejne linie metra i obiecujemy mieszkańcom Warszawy, że będziemy tak działać dalej - mówiła Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy.

Co dalej?


W 2024 r. warszawska sieć tramwajowa powiększyła się łącznie o ponad 10 km nowych tras tramwajowych (Kasprzaka + Gagarina + Wilanów). Trwa budowa tramwaju na ul. Rakowieckiej oraz wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. do podziemnego przystanku przy Dworcu Zachodnim.

- Panie prezydencie, pani przewodnicząca - dziękuję za podjęcie decyzji o budowie trasy tramwajowej do Wilanowa w tak bardzo niepewnych czasach, kiedy nie było wiadomo, czy znajdą się środki na dokończenie tej budowy. Okazało się, że się znalazły, że sieć tramwajowa na terenie Warszawy się rozwija. Co więcej - za kilka lat będziemy w stanie dojechać z Wilanowa do Dworca Zachodniego, a tam przesiąść się do pociągu i dojechać do innego miasta - mówił Ludwik Rakowski, burmistrz dzielnicy Wilanów.

Aktualne rozkłady jazdy nowych linii można znaleźć na stronie WTP.




PUBLIKUJ NA FB

Czytaj także:


Informacje dotyczące Warszawy dostępne są na profilu:
https://warszawa.toportal.pl
Informacje dotyczące Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy dostępne są pod adresem: https://ochota.toportal.pl
Informacje dotyczące województwa mazowieckiego dostępne są na profilu:
https://mazowieckie.toportal.pl
prezydent.pl

Szanowny Użytkowniku!


Aby móc korzystać z niniejszego portalu niezbędna jest Twoja zgodna na instalację w Twojej przeglądarce "plików cookies". Proces ma związek z elementarną funkcjonalnością portalu. W cookies przechowywane są informacje o wspomnianej wyżej zgodzie oraz ewentualna fraza wpisana w wyszukiwarce.

Dla celów statystycznych gromadzone są jedynie adresy odwiedzanych stron bez jakiegokolwiek powiązania z danym użytkownikiem. Dołożono wszelkich starań by wszelkie procesy miały charakter jawny, a użytkownik miał całkowitą kontrolę nad utrwalonymi danymi (COOKIEs) - w portalu nie są wykorzystywane sesje.

W każdej chwili możesz zmienić swoją decyzję poprzez usunięcie plików cookies w swojej przeglądarce. Jeśli nie zgadzasz się na instalację plików cookies, w myśl obowiązujących przepisów prosimy o opuszczenie niniejszego portalu.

POLITYKA PRYWATNOŚCI ORAZ COOKIES
Informacje ogólne

Niniejszy dziennik wydawany jest przez TOPORTAL PRODUCTION Tomasz Staszewski z siedzibą w Raciborzu przy ul. gen. Jarosława Dąbrowskiego 39 lok.1, 47-400 Racibórz (NIP: 6391163642,email:redakcja@toportal.pl) zwanym dalej WYDAWCĄ.
Polityka prywatności oraz cookies

Niniejszy portal wykorzystuje technologię cookies. Proces ma związek z elementarną funkcjonalnością portalu. W ramach cookies przechowywane są informacje:
- status zgody dotyczący niniejszej polityki prywaatności oraz cookies
- zakodowana ewentualna fraza, wpisana przez użytkownika w wyszukiwarce portalu

Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika (w przeglądarce internetowej) pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest WYDAWCA.

W kontekście połączeń www, dla celów statystycznych, WYDAWCA gromadzi jedynie adresy odwiedzanych stron bez jakiegokolwiek powiązania z danym użytkownikiem. Oznacza to, iż WYDAWCA nie zapisuje w bazie danych jakichkolwiek informacji identyfikujących użytkownika. Ponadto w portalu nie są wykorzystywane sesje.

Niezależnie od powyższych faktów, pewne dane mogą być rejestrowane niezależnie przez firmę hostingową (nr. ip). W związku z powyższym WYDAWCA zawarł stosowną umowę POWIERZENIA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH z firmą hostingową H88 S.A. z siedzibą w Poznaniu, ul. Franklina Roosevelta 22, 60-829 Poznań, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000612359, NIP: 7822622168.

Administratorem danych osobowych jest WYDAWCA.

Zgodnie z RODO, każdemu użtykownikowi przysługuje prawo do:
- dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii
- korekty swoich danych
- usunięcia, ograniczenia lub wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania
- przenoszenia danych
- wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Kontakt z WYDAWCĄ został zawarty na wstępie niniejszego dokumentu.

WYDAWCA zastrzega sobie prawo do naniesienia zmian w niejszym dokumencie. Każdorazowa zmiana skutkować będzie koniecznością wyrażenia przez Użytkownika akceptacji zamieszczonej treści (wyskakujące okno).