TOPORTAL nr 20210118
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
POWRÓT
POWRÓT
Środa, 13-01-2021

Warszawa. Tramwaj nr 9 przyspieszy nawet o 10 minut.

Nawet o 10 minut może skrócić się podróż jedną z najbardziej popularnych linii tramwajowych w Warszawie. Pomogą w tym algorytmy i satelitarny system GPS.

Ogłosiliśmy przetarg na instalację systemu zielonej fali na al. Waszyngtona. Na tej ulicy na wiosnę tramwaj przejedzie szybciej przez pięć skrzyżowań.

Jak działa satelitarna zielona fala?


System informatyczny zbudowany przez pracowników Tramwajów Warszawskich zbiera z wykorzystaniem GPS dane o pozycji wagonów na trasie. Gdy tramwaj dojeżdża do skrzyżowania, system z pomocą algorytmu przełącza sygnalizację tak, by nie czekał on na zielone światło. Przetwarzanie danych odbywa się w chmurze, do której trafiają również inne dane pomagające skrócić czas przejazdu tramwajów.

10 minut oszczędności dla pasażera dziewiątki


Wprowadziliśmy to rozwiązanie już na 151 z ponad 255 skrzyżowań. Od końca ubiegłego roku tramwaje otrzymały priorytet na siedmiu skrzyżowaniach alei Krakowskiej. To właśnie po tej ulicy jeździ jedna z najpopularniejszych linii tramwajowych w Warszawie, czyli dziewiątka. Teraz przyszedł czas na przyśpieszenie dla tej linii na prawym brzegu Wisły. Już wkrótce zielona fala zadziała na Grochowie. Zaplanowaliśmy, że pięć skrzyżowań (z Grenadierów, Międzyborską, Kinową, Międzynarodową i Saską) będzie również objętych systemem zielonej fali. Dodatkowe prace, jakie musimy wykonać, to drobne korekty kilku sygnalizacji świetlnych. Łączny czas przejazdu linii 9 między pętlami skróci się o około 10 minut - dzięki zielonej fali we Włochach, na Ochocie i na Pradze-Południu.

Więcej szybszych linii tramwajowych


Dziewiątka to nie jedyna linia, która pojedzie lub już pojechała szybciej. Wyraźne oszczędności już widać na kilku liniach tramwajowych. Na przykład linia 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut wcześniej, a 41 z Żerania Wschodniego - o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się zaś o trzy minuty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Bardzo popularna linia 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą.

Oszczędności dla tramwajarzy i środowiska


Zmiany oznaczają też korzyści dla budżetu Tramwajów Warszawskich. Udało się odzyskać aż 29 tramwajów i 90 etatów do ich obsługi, a tramwaje niskopodłogowe pojawiają się na przystankach częściej. Oczywiście nie ma to wpływu na częstotliwość kursowania tramwajów. Za sprawą redukcji zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla środowiska. Przeprowadzone badanie wykazało, że po włączeniu priorytetu na ul. Marymonckiej zużycie energii przez tramwaje spadło na tym odcinku o 13 proc. Tylko na jednej linii tramwajowej oszczędzamy w ciągu roku około 70 tys. zł.

Dlaczego montujemy system GPS?


Jeszcze niedawno budowa zielonej fali oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki, wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset metrów. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił kilkaset tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. Dzięki wykorzystaniu systemu GPS tradycyjne czujniki montowane są tylko w rejonie skrzyżowania - o ile nie zostały zainstalowane wcześniej.

Terminy i koszty


Włączenie zielonej fali na al. Waszyngtona będzie kosztowało około 400 tysięcy złotych. Wykonawca, z którym podpiszemy umowę, będzie miał 3 miesiące na przeprowadzenie zaplanowanych prac.

Plany


Cały czas rozwijamy system priorytetów, który docelowo ma objąć wszystkie warszawskie skrzyżowania z torowiskami i sygnalizacją świetlną. Na koniec roku 2021 planujemy objąć zieloną falą dla tramwajów minimum 75 proc. takich skrzyżowań i dlatego pracujemy nad kolejnymi projektami. Pracujemy nad przyśpieszeniem tramwajów w północnej części al. Niepodległości, co zapewni tramwajom zieloną falę od Dworca Centralnego do GUS-u. Z kolei w roku 2022 priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90 proc. skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.
Informacje dotyczące Warszawy dostępne są na profilu:
https://warszawa.toportal.pl
prezydent.pl

Szanowny Użytkowniku!


Aby móc korzystać z niniejszego portalu niezbędna jest Twoja zgodna na instalację w Twojej przeglądarce "plików cookies". Proces ma związek z elementarną funkcjonalnością portalu. W cookies przechowywane są informacje o wspomnianej wyżej zgodzie oraz ewentualna fraza wpisana w wyszukiwarce.

Dla celów statystycznych gromadzone są jedynie adresy odwiedzanych stron bez jakiegokolwiek powiązania z danym użytkownikiem. Dołożono wszelkich starań by wszelkie procesy miały charakter jawny, a użytkownik miał całkowitą kontrolę nad utrwalonymi danymi (COOKIEs) - w portalu nie są wykorzystywane sesje.

W każdej chwili możesz zmienić swoją decyzję poprzez usunięcie plików cookies w swojej przeglądarce. Jeśli nie zgadzasz się na instalację plików cookies, w myśl obowiązujących przepisów prosimy o opuszczenie niniejszego portalu.

POLITYKA PRYWATNOŚCI ORAZ COOKIES
Informacje ogólne

Niniejszy dziennik wydawany jest przez TOPORTAL PRODUCTION Tomasz Staszewski z siedzibą w Raciborzu przy ul. ks. Stanisława Staszica 9 lok.2, 47-400 Racibórz (NIP: 6391163642,email:redakcja@toportal.pl) zwanym dalej WYDAWCĄ.
Polityka prywatności oraz cookies

Niniejszy portal wykorzystuje technologię cookies. Proces ma związek z elementarną funkcjonalnością portalu. W ramach cookies przechowywane są informacje:
- status zgody dotyczący niniejszej polityki prywaatności oraz cookies
- zakodowana ewentualna fraza, wpisana przez użytkownika w wyszukiwarce portalu

Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika (w przeglądarce internetowej) pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest WYDAWCA.

W kontekście połączeń www, dla celów statystycznych, WYDAWCA gromadzi jedynie adresy odwiedzanych stron bez jakiegokolwiek powiązania z danym użytkownikiem. Oznacza to, iż WYDAWCA nie zapisuje w bazie danych jakichkolwiek informacji identyfikujących użytkownika. Ponadto w portalu nie są wykorzystywane sesje.

Niezależnie od powyższych faktów, pewne dane mogą być rejestrowane niezależnie przez firmę hostingową (nr. ip). W związku z powyższym WYDAWCA zawarł stosowną umowę POWIERZENIA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH z firmą hostingową H88 S.A. z siedzibą w Poznaniu, ul. Franklina Roosevelta 22, 60-829 Poznań, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000612359, NIP: 7822622168.

Administratorem danych osobowych jest WYDAWCA.

Zgodnie z RODO, każdemu użtykownikowi przysługuje prawo do:
- dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii
- korekty swoich danych
- usunięcia, ograniczenia lub wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania
- przenoszenia danych
- wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Kontakt z WYDAWCĄ został zawarty na wstępie niniejszego dokumentu.

WYDAWCA zastrzega sobie prawo do naniesienia zmian w niejszym dokumencie. Każdorazowa zmiana skutkować będzie koniecznością wyrażenia przez Użytkownika akceptacji zamieszczonej treści (wyskakujące okno).