PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały (11 sierpnia br.) umowę na wykonanie robót budowalnych na linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa Wschodnia Osobowa - Warszawa Wawer. Umowa opiewa na ponad 442 mln zł. Inwestycja realizowana będzie z wykorzystaniem środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac planowane jest na I kw. 2024 r. W wydarzeniu udział wzięli m.in. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel i Wicewojewoda Mazowiecki Artur Standowicz.
W ramach przebudowy powstanie nowy przystanek Warszawa Grochów, zostanie utworzony nowy węzeł komunikacyjny, zwiększy się bezpieczeństwo dzięki dodatkowym przejściom pod torami, poprawi się dostępność, a podróże aglomeracyjne i dalekobieżne będą sprawniejsze.
- Rozbudowa kolei aglomeracyjnej to zwiększenie roli najbardziej ekologicznego środka transportu. Krajowy Program Kolejowy zapewnia także lepsze możliwości sprawnych połączeń między miastami. Tworzymy bezpieczniejszą, dostępniejszą i sprawniejszą kolej, co przekłada się na lepsze warunki życia mieszkańców - mówi< strong>Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Na modernizowanym odcinku będzie nowy przystanek Warszawa Grochów w pobliżu szpitala na ul. Szaserów. Kolej zapewni lepszy dojazd m.in. do osiedli i do kliniki. Wybudowany zostanie peron wyspowy z wiatą. Będzie system informacji pasażerskiej.
Na przystanku Warszawa Olszynka Grochowska będzie nowy peron, kładka nad torami zostanie wyremontowana i wyposażona w windy. Zainstalowany zostanie system dynamicznej informacji pasażerskiej.
Warszawa Gocławek będzie bliżej wiaduktu drogowego na ulicy Marsa. Powstanie nowy węzeł komunikacyjny łączący kolej z komunikacją miejską. Wybudowany zostanie nowy peron. Będzie przejście podziemne z pochylniami i schodami oraz dojściem na peron. Windy ułatwią dostęp na wiadukt.
Na stacji Warszawa Wawer peron zostanie przebudowany, a przejście podziemne będzie wyposażone w windy. Wiata peronowa zostanie odrestaurowana. Podobnie jak na pozostałych przystankach, dla podróżnych będzie zamontowany system informacji dynamicznej.
- Konsekwentnie zwiększamy możliwości kolei w aglomeracjach. Także w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego kolej staje się coraz bardziej atrakcyjnym środkiem transportu. Podpisana dzisiaj umowa, z wykorzystaniem środków unijnych z POIiŚ na prace na odcinku Warszawa Wschodnia - Wawer zapewni sprawne podróże dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne na linii z Warszawy do Otwocka i Lublina - mówi
Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na modernizowanym odcinku ważne są działania korzystne dla kolei i środowiska. Pięć nowych przejść podziemnych zwiększy bezpieczeństwo oraz istotnie ułatwi mieszkańcom komunikację obok linii kolejowej.
Dodatkowe tory - lepsze podróże dalekobieżne i aglomeracyjne
Modernizacja odcinka linii kolejowej nr 7 z Warszawy Wschodniej Osobowej do stacji Warszawa Wawer to pierwszy etap prac między Warszawą a Otwockiem. Będzie kompleksowa modernizacja dwóch torów oraz wybudowane dwa dodatkowe tory od Warszawy Gocławek do Warszawy Wawer. Zmodernizowane zostaną także tory na linii Warszawa Antoninów - Warszawa Gocławek (nr 506) dedykowane w przyszłości dla ruchu dalekobieżnego. Przygotowane zostanie "wyjście" nowego układu torów od stacji Wawer do Otwocka, które będzie realizowane w kolejnym etapie. Prace będą prowadzone z zachowaniem ruchu pociągów.
Cztery tory między Warszawą Wschodnią a Otwockiem umożliwią rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Dzięki temu wzrośnie przepustowość i więcej składów będzie mogło kursować między Warszawą a Otwockiem i Warszawą a Lublinem. Oznacza to sprawniejsze, bardziej przewidywalne podróże w aglomeracji i na trasach dalekobieżnych. W ramach inwestycji przewidziano montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.