2018-02-27

Tramwaje Śląskie dostały 100 mln zł z UE. Skorzystają pasażerowie.



Prawie 400 mln zł z UE w grudniu i blisko 100 w lutym. Tramwaje Śląskie dostały kolejną pulę dofinansowania na inwestycje. Jest szansa, że to nie koniec unijnego wsparcia dla spółki.

Umowa, którą podpisali dzisiaj Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Bolesław Knapik, Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A., gwarantuje, że Tramwaje Śląskie dostaną 98 mln zł na kolejny, drugi etap dużego projektu modernizacji infrastruktury. Środki pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ). Wartość inwestycji w ramach etapu II projektu to 186 mln zł.

Ze wsparciem unijnym Tramwaje Śląskie wybudują nowe torowisko w Bytomiu na ul. Powstańców Warszawskich i, w ramach 12 innych inwestycji, gruntownie zmodernizują torowiska w Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Świętochłowicach oraz Zabrzu. W sumie to około 23 km zmodernizowanych i nowych tras. Modernizacje obejmują też dostosowanie peronów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Koniec prac zaplanowano na 2020 r.

Siłą inwestycji Tramwajów Śląskich jest jej kompleksowość. Właśnie takie projekty – przemyślane i całościowe - chcemy wspierać funduszami unijnymi" – komentuje wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.

"Nadal mamy bardzo wiele do zrobienia, by znacząco poprawić stan infrastruktury tramwajowej w miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Cieszymy się, że nasze plany zyskały aprobatę Ministerstwa i instytucji unijnych, i uzyskaliśmy potężny finansowy zastrzyk, bez którego nie bylibyśmy w stanie realizować tak dużego projektu" – podkreśla Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A. Bolesław Knapik.

"Dzisiejsze podpisanie umowy na kolejne ogromne fundusze dla naszego regionu są dowodem tego, że inwestycje zapowiedziane w niedawno ogłoszonym Programie dla Śląska są realizowane. Sprawny i wygodny system komunikacji miejskiej, może zachęcić mieszkańców do zmiany samochodu na tramwaj, co przyczyni się z kolei do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza, obniżenia poziomu hałasu czy po prostu sprawi, że korki w centrum naszej metropolii będą mniejsze" - mówi wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.

I etap inwestycji

Umowę o dofinansowanie pierwszego etapu inwestycji podpisano w grudniu 2017 r. Przedsięwzięcie obejmuje swym zasięgiem 10 miast: Będzin, Bytom, Chorzów, Dąbrowę Górniczą, Katowice, Mysłowice, Rudę Śląską, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze. Jego wartość to prawie 767 mln zł, a dofinansowanie unijne wyniosło ponad 393 mln. Na inwestycję składa się aż 26 zadań. 24 związane są z przebudową istniejącej infrastruktury. 2 dotyczą budowy nowego torowiska (w Sosnowcu, w dzielnicy Zagórze, od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II oraz w Katowicach, wzdłuż ul. Grundmanna). Łącznie to ok. 42 km linii tramwajowych. W ramach projektu Tramwaje Śląskie kupią też 45 nowych tramwajów.
III etap inwestycji

"Oceniamy właśnie wniosek o dofinansowanie trzeciego etapu inwestycji. Jeśli ocena będzie pozytywna, spółka może dostać jeszcze nieco ponad 70 mln zł z UE. Realny termin podpisania umowy to czwarty kwartał 2018 r." – zapowiada minister Słowik.

"To inwestycja, na którą czeka wielu mieszkańców południowych dzielnic Katowic. Jestem przekonany, że dzięki linii tramwajowej i węzłowi typu parkuj i jedź, uda się znacząco poprawić sytuację komunikacyjną tej części Katowic" – zaznacza prezes Knapik.

W ramach trzeciego etapu Tramwaje Śląskie planują wybudować nowe torowisko o długości 4,75 km. Pomoże ono skomunikować południowe dzielnice Katowic z centrum miasta i z całą metropolią. W dzielnicy Kostuchna w Katowicach utworzone zostanie centrum przesiadkowe. Całkowita wartość projektu to ponad 135 mln zł, a planowane dofinansowanie ze środków unijnych - 72 mln zł.

Środki unijne wspierają transport publiczny na Śląsku

Nie jest to pierwsze przedsięwzięcie z zakresu transportu miejskiego w województwie śląskim, które otrzymało wsparcie z POIiŚ 2014-2020. Na dofinansowanie komunikacji zbiorowej na Śląsku w programie przeznaczono około 820 mln zł. 750 mln zł jest już zagospodarowane w podpisanych umowach:

Miasto Tychy – zakup autobusów niskoemisyjnych oraz trolejbusów (dof. UE: 100 mln zł),
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach - zakup autobusów niskoemisyjnych (dof. UE: 37,5 mln zł),
Miasto Katowice – budowa węzła przesiadkowego „Sądowa” (dof. UE: 34,6 mln zł),
Miasto Jaworzno – zakup autobusów elektrycznych (dof. UE: 30,6 mln zł),
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach – zakup autobusów niskoemisyjnych (dof. UE: 29,3 mln zł),
KZK GOP – rozbudowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (dof. UE: 26,4 mln zł),
Tramwaje Śląskie - Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap I (dof. UE: 393 mln zł),
Tramwaje Śląskie - Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap II (dof. UE: 98 mln zł).

***

Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to największy w całej UE program finansowany ze środków polityki spójności. Pula środków UE przeznaczona na POIiŚ wynosi 113,6 mld zł. To pieniądze na największe inwestycje m.in. w transport, ochronę środowiska i energetykę. W ramach dotychczas podpisanych umów w województwie śląskim realizowanych jest aż 239 inwestycji z dofinansowaniem POIiŚ. Ich wartość to około 14,4 mld zł, a dofinansowania unijnego – 7,6 mld zł.

Źródłó: miir.gov.pl



herb

TOPORTAL jest dziennikiem zarejestrowanyn w Sądzie Okręgowym w Gliwicach.
kontakt z redakcją dostępny TUTAJ

Korzystając z serwisu użytkownik wyraża zgodę na instalację plików cookies.
Wszystkie materiały są chronione ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Wszelkie powielanie materiałóww oraz ich umieszczanie na innych nośnikach zabronione.
Copyright © 2010-2018 TOPORTAL